آکوستیک و نکات مهم آن مشاهده در قالب پی دی اف چاپ فرستادن به ایمیل

آکوستیک و نکاتی مهم در رابطه با آن


تعریف آکوستیک: عبارت است از علمی که به تولید وچگونگی انتقال امواج صدا در محیط های گوناگون می پردازد و پدیده های بازتاب _ شکست _ پخشایی و جذب انها را در ساختمانها _تالارها _اتاق ها و استودیو ها بررسی می کند.



استودیو: مکانی است با شرایط آکوستیک وتجهیزات خاص برای ضبط و پخش موسیقی و برنامه های رادیویی وتلویزیونی.

استودیو های رادیویی وتلویزیونی:

اصولی ترین نکات در تعیین یک استودیوی رادیویی و تلویزیونی عبارتند از: حجم استودیو - مکان استودیو وامکانات استودیو.

عموما استودیو های رادیویی و تلویزیونی را برای سه نوع برنامه طراحی می کنند:

1. استودیوی کوچک برای ضبط و پخش برنامه های ساده مانند خبر- گفتار ساده -آگهی و مصاحبه.

2. استودیوی متوسط برای ضبط برنامه های ترکیبی مانند مسابقات و سرگرمی - حضور تعدادی تماشاچی.

3. استودیو با وسعت کافی وامکانات زیاد برای ضبط برنامه هایی مانند شو - مسابقات بزرگ ونمایش های رادیویی وتلویزیونی و حضورتعدادی تماشاچی


استودیو های موسیقی:

اصول کلی در ساخت استودیوهای موسیقی مانند ماننداستودیوهای رادیویی و تلویزیونی است. اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. برای مثال سطح نویز زمینه در استودیوهای موسیقی کمتر از استودیوهای رادیویی وتلویزیونی است. زیرا نور افکن ها و دوربین های تصویر برداری و بوم های صدا و غیره وجود ندارند.

بنابراین باید سطح نویز زمینه ناشی از دستگاه های تهویه و سر وصدای بیرون از استودیو در حد پایین تری نسبت به استودیو هایرادیویی وتلویزیونی باشد بوده و ایزولاسین آکوستیک اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا در غیر این صورت امکان ضبط بهینه ی صدای سازهای ضعیف مانند صوت و نی وجود ندارد.

حجم استودیوهای موسیقی باید متناسب با تعداد- نوع سازها و نیز سبک موسیقی باشد. برای مثال تعداد سازها در موسیقی سمفونیک است.

پس برای ضبط موسیقی سمفونیک نیاز به استودیویی بسیار بزرگتر می باشد. علاوه بر این زمان واخنش باید متناسب با نوع موسیقی باشد.



بهبود شرایط استودیوی خانگی:

در موارد زیر باید نسبت به بهبود شرایط آکوستیک استودیوی موسیقی خانگی اقدام کرد:

_هنگامی که در نزدیکی یک دیوار دیتان خود را بر هم زده و صدای اکوی ضزبانی ان را می شنوید که علت ان رفت و برگشت صدا بین دو دیوار سخت موازی است.

_ هنگامی که محل ضبط از نظر آکوستیک زنده ( وجود انعکاسات زیاد صدا) باشد. مثل پارکینگ یا زیرزمین با دیوارهای سیمانی.

_هنگامی که محل ضبط کوچک و کم حجم باشد.

_هنگامی که سر و صدای بیرون در صدای ضبط شده شنیده شود.

_هنگامی که تقویت کننده گیتار برقی و بلند گوهای مونیتورینگ صدایی بم دارند.

_ هنگامی که قصد دارید میکروفون را در فاصله ی دورتری قرار دهید بدون این که نویز محیطی و واخنش محل ضبط بیش از حد باشد.

_هنگامی که نشت صدای دیگر سازها در سیگنال های اصلی میکروفون ها شنیده شود.

در این شرایط با پیروی از توصیه های زیر وضعیت آکوستیک محل ضبط خود را ارتقا دهید.

وجود واخنش اکو به علت انعکاس صدا از سطوح داخلی محل ضبط است. بنابراین سطوحی که صدا رت بیشتر جذب می کنند به حل مشکلات کمک می کنند.

برای جذب فرکانس های بالا از مواد نرم همچون اسفنجی استفاده کنید. ان ها را می توانید بر روی دیوارها نصب کرده و یا از چارچوب های عمودی اویزان کنید.

اسفنج های ضخیم و قطور بهتر از اسفنج های نازک عمل می کنند. اسفنجی با قطر 10 سانتیمتر بر روی دیوارها فرکانس های 800 هرتز به بالا را جذب می کنند. صفحات اسفنجی را با فاصله از هم قرار دهید چرا که این امر به پراکندگی صدا کمک می کنند.

از صفحات اسفنجی بیش از حد استفاده نکنید. زیرا محل ضبط از نظر آکوستیک مرده (انعکاس بسیار اندک صدا) و برای نوازندگی ناراحت کننده می گردد.

سعی نماییر بخشی از انعکاسات صدای موجود در محل ضبط را برای زنده بودن صدا حفظ کنید...

دیگر جاذب های فرکانس بالای صدا فرش- موکت- کارتن و پشم شیشه ی عایق شده هستند. اگر بین مواد جاذب صدا ودیوار محل نصب ان ها چند سانتیمتر فاصله باشد به جذب فرکانس های میانی بم کمک می کند. برای استفاده از مواد جاذب صدا ابتدا سطوح کوچکی از ان ها را در پشت یا بالای سر نوازنده قرار دهید سپس با افزایش تدریجی سطوح فوق وضعیت آکوستیک را تا حد مورد نظر به اکوستیک مرده نزدیک سازید.

برای جذب فرکانس های پایین می توانید ان ها را به دام اندازید.

سه راه برای به دام انداختن فرکانی های پایین وجود دارد:

1. منبع تشدید صدا: یک سطح یا بشکه 130 الی 200 لیتری از جنس پلاستیک را انتخاب کرده و ان را با پشم شیشه ی عایق شده پرکنید. از پارچه ی کنفی یا لایی چسب خیاطی برای پوشاندن دهانه استفاده کنید. این منبع تشدید فرکانی های نزدیک به 2/1130 هرتز را جذب می کند. ارتفاع این بشکه بر حسب فوت (یک فوت 48/30) است. برای مثال بشکه ای با ارتفاع 3 فوت 188 هرتز را جذب می کند. محل قرار گرفتن این بشکه در مکان ضبط چندان مهم نیست.

2. کیسه ی اصطکاک: یک کیسه یا گونی کنفی با قطر 600 سانتیمتر و ارتفاع 5/2 متر را تهیه کرده و ان را با پشم شیشه پر کنید. انگاه ان را در فاصله ی حدود 1 متر از گوشه ی اتاق ضبط اویزان نمایید. لازم به ذکر است که فاصله ی کیسه از گوشه ی اتاق تعیین کننده ی فرکانی است که ان را جذب می کند.

3. صفحه ی مشبک: دو چارچوب مربع شکل با فاصله ی یک متر ساخته و ان را مشبک نمایید. سپس ان ها در دو گوشه از گوشه های محل ضبط با فاصله ی 1 متر از سقف قرار دهید. این چارچوب باید به صورت مورب بین دو دیوار قرار گیرد. سپس روی پارپوب ها را با فویل الومینیومی و زیر ان ها را با پارچه ی برزنتی بپوشانید. انگاه حد فاصل ان ها تا دیوار را با عایق صوتی آر_30 پر نمایید.

البته در صورتی که فرکانس های پایین در محل ضبط تولید نشود احتیاجی به استفاده از روش های فوق نیست. برای مثال چنانچه می خواهید صدای گیتار باس برقی را ضبط کنید تقویت کننده قدرت ان را خاموش کرده و با کابل صدای ان را ضبط نمایید و نوازنده می تواند به کمک هدفون صدای ساز خود را بشنود.

اگر صدای تقویت شده ی یک گیتار باس برقی را به وسیله ی بلندگو در یک اتاق پخش کنید و فرکانس های پایین ان را تقویت نمایید ممکن است صدای برخی از نت ها را بسیار تقویت شده تر و کوبنده تر بشنوید.

* چگونه ضبطی با کم ترین نویز داشته باشیم؟

_هنگام صدابرداری دستگاه تلفن و دیگر لوازم با صدا را خاموش کنید.

_صبر کنید تا وسایل نقلیه ای همچون امبولانس و هواپیما عبور کنند.

_پنجره ها را ببندید و روی ان ها را با تخته سه لایی ضخیم بپوشانید.

_درب ها را ببندید و روزنه های ان ها را با دستمال کاغذی یا پارچه ای بپوشانید.

اشیاء کوچکی که می توانند مولد سر و صدا باشند از محیط ضبط دور کنید.

فاصله ی ما بین درها و چارچوب درب را با نوار های عایق صوتی حرارتی بپوشانید. (به هنگامی که ضبط صدا را انجام نمی دهید برای

تهویه ی هوا درب ها را باز بگذارید)

_درب های تو خالی را با درب تو پر جایگزین کنید.

_ تمام روزنه های اتاق ضبط را با تخته سه لایی ضخیم بپوشانید.

_کف اتاق بالای استودیو را با چندین لایه تخته سه لایی و فرش بپوشانید و عایق صوتی در فاصله ی هوایی بین استودیو و کف بالای استودیو قرار دهید.

 
ایمن شده توسط وب سایت عرش هاست